Stress är i grunden en överlevnadsmekanism och till stor nytta för oss. Kronisk stress däremot, riskerar att göra oss sjuka. När stressen blir kronisk och övermäktig och orken börjar tryta är det därför viktigt att lyssna på kroppens varningssignaler. Här är 9 varningstecken på att du måste göra något åt din situation. Om flera av dem gäller dig kan du vara på väg in i ett eller redan drabbats av ett utmattningssyndrom.

1. Du är ständigt trött

Du känner dig ständigt trött och har ett konstant underskott på energi. Hur mycket du än vilar blir du inte pigg. Pressen på dig oavsett vad det gäller, känns enorm och det spelar ingen roll vilken dag i veckan det är – du är lika trött.

 2. Du har tappat din normala entusiasm och mentala energi,

Du orkar inte längre träffa vänner, gå och träna, planera inför semestern – ja, listan kan göras lång på saker som du tidigare kände entusiasm och energi inför men som nu känns övermäktiga. Där du tidigare la ner hela ditt hjärta gör du nu bara precis det du behöver.

3. Du har sömnproblem

Du sover oroligt, vaknar ofta och har svårt att somna om. På morgonen känner du dig sällan utvilad. Brist på djup sömn gör att kroppen får sämre möjlighet att “repareras”, vilket förvärrar situationen

4. Ditt humör är upp och ner; du reagerar så mycket starkare känslomässigt

De flesta av dina uppgifter, även de små, upplevs som enorma och svåra att hantera. Du drabbas av starka känslomässiga reaktioner på både bagateller och saker som du tidigare kunde hantera på ett mycket lugnare vis. Du kan få gråtattacker, känna dig väldigt lättirriterad. Många får symtom på ångest och depression.

5. Du blir lätt sjuk

Du lever på adrenalin, men när energin tar slut kraschar du. Resultatet blir att ditt immunförsvar bryts ner. Huvudvärk, magvärk, influensa, hjärtklappning – plötsligt drabbas du av allt samtidigt.

6. Livet känns som en enda lång lista på krav och måsten

Situationer som du tidigare hanterat utan problem känns kravfyllda och stressande. Du hinner aldrig andas ut eller sitta ner och bara känna efter hur du mår. Och även om du har lite tid rent minutmässigt så känns den aldrig lång nog. Det känns som att livet bara handlar om krav och måsten, från morgon till kväll.

7. Du har problem med att planera och genomföra uppgifter.

Det känns som att ingenting blir gjort – fast du hela tiden har mycket att göra och ständigt är upptagen. Ineffektivitet är en återkommande känsla.

8. Du har kroppsliga besvär och värk

Du känner stelhet i nacken och smärta i skuldror, leder och rygg är klassiska reaktioner på stress liksom huvud-nackvärk. Du kan känna hjärtklappning, yrsel och vara mycket känslig för ljud. Du kan ha oförklarliga besvär med magen och tarmarna (diarré), skakningar eller muskelryckningar i kroppen, stickningar eller tryck över bröstet, sänkt sexlust, impotens, återkommande förkylningar, herpes zoster, ökade allergiska besvär.

9. Ditt huvud fungerar inte som det brukar

Du kan plötsligt få dåligt lokalsinne, Du tappar nycklar, glömmer lösenord och kan inte komma ihåg om man fick iväg det där mejlet. Du glömmer ofta bort namn på kollegor eller möten du skulle ha gått på. Du har svårt med koncentration och fokus. Ökad känslighet för ljud och andra sinnesintryck är också vanligt.

9 varningstecken på utmattningssyndrom